About me
Previous Posts

This chat central link with www.mp3central.blogspot.com
Get your own Chat Box! Go Large!

Konsert Prelude Akademi Fantasia 2006

Monday, May 29, 2006
Ore : 8:25 PM


First of all nakal nak minta maaf bebanyak sebab tidak sudah berhari-hari tidak membuat posting disini. Posting untuk Nota Prelude yang terakhir juga tidak dapat dilakukan kerana kesibukan menguruskan majlis perkahwinan saudara kandung nakal cukup mejadi penghalang untuk nakal membuka PC (kalau bukak jugak mau kena libas ngan batang kayu bunga manggar). Tapi nakal seboleh-bolehnya mendapatkan input yang terkini untuk AF4.

Okey berbalik ke Konsert Prelude semalam, diawal siaran langsung itu gimik yang cuba dibawa Aznil kononya keadaan ribut sedang melanda Studio 1 kurang sampai kepada penonton dirumah. Entahlah dimana silapnya. Pengenalan panel juri pada malam itu yang terdiri dari Ramli Sarip, Ramli MS, Rozie Fredie Fernandes dan Ajai. Kemudian kemunculan Mawi dengan fesyen rambut terkini berjaya mengundang teriakan penonton distudio. Mawi sempat mendengdangkan serangkap lagu Intifada yang dinyannyikan olehnya semasa Konsert Prelude tahun lalu dan memberikan nasihat kepada calon pelajar malam tadi.

Hazama (Zakia)
Menjadi calon pelajar yang pertama membuat persembahan malam tadi adalah Hazama, yang mana nakal rasa sandaran yang beliau ada hanyalah suara serak-serak basahnya ketika mennyanyikan lagu Zakia. Nampak sangat yang Hazama ini cuba membuktikan sesuatu hinggakan apa yang dilakukannya seperti over react. Setiap kali mencapai note tinggi kedengaran suara Hazama seolah-olah menjerit. Nampaknya kawalan suaranya perlu diperbaiki lagi. Secara keseluruhan tiada apa yang menarik mengenai persembahan Hazama.
Status: Gagal menjadi pelajar AF 04

Tasha (Sangkar Emas)
Nama Tasha yang tiba-tiba memuncak hujung minggu lepas apabila tersebarnya berita yang dia ni kekasih Aqasha muncul menyanyikan lagu Sangkar Emas. Ternyata Tasha gagal membawakan kelainan didalam penyampaiannya. Pemilihan lagu membuatkan vokal Tasha kurang menyerlah walaupun dia sebenarnya mempunyai lebih dari apa yang ditunjukkan semalam.
Status: Gagal menjadi pelajar AF 04

Amirul (Biru)

Sejak dari awal lagi nakal menjangkakan yang Amirul tidak akan menjadi pilihan juri. Lagu Biru yang disampaikannya membuatkan nakal tertanya-tanya kenapa dia memilih lagu sedemikian. Adakalanya kedengaran suara Amirul sengau dan falsetto yang kurang menjadi. Wajahnya yang cute sahaja mampu menyelamatkan Amirul untuk terus melangkah masuk ke dalam Akademi Fantasia. Kemungkin nasib Amirul akan menjadi seperti Keifli agak cerah
Status: Berjaya menjadi pelajar AF 04 melalui pilihan penonton

Lynn ( Kau Pergi Tanpa Pesan)

Walaupun dia bukan calon pilihan aku, tapi persembahan Lynn semalam tidak menghampakan. Kawalan vokal yang baik walaupun ada sedikit pitchy dan gelekannya membuat audience distudio bersorak membuat aku menjangkakan yang dia bakal terpilih. Namun stigma aku tidak tepat. Kekecewaan jelas dirasainya (sebab dah meloncat2 gembira) apabila Aznil tersalah membuat pengumuman ketika pengumuman pelajar pilihan pengundi. Harapnya Aznil lebih peka setiap kali membuat pengumuman sebegini dilain masa dan ini bukan yang pertama kali Aznil melakukannya.
Status: Gagal menjadi pelajar AF 04

Liya (One Thousand Million Smile)

Diawal persembahan low note Liya kedengaran kurang jelas. Dia tidak mempunyai masalah diction langsung mungkin disebabkan kebiasaan bertutur bahasa inggeris di rumah. Tetapi pemilihan lagu menjadi faktor penting membuat persembahan Liya pada malam itu kurang menyerlah.
Status: Gagal menjadi pelajar AF 04

Shaz (Mungkir Bahagia)
Shaz ini calon pelajar pilihan Eton. Mendengar kelunakkan suaranya cukup memukau. Penghayatan yang ditunjukkan cukup terasa sekali. Kawalan suara Shaz berjaya menarik perhatian penonton di rumah. Nakal sendiri tidak pasti kenapa dia tidak terpilih melalui pemilihan juri semalam.
Status: Gagal menjadi pelajar AF 04

Leez (Kasih)
Seorang calon pelajar yang memiliki pakej yang lengkap dari segi personaliti dan aset tone suara. Masalah mic tidak berfungsi diawal persembahan tidak menggangu beliau untuk mencuba yang terbaik. Tetapi kedengaran lirik lagu yang disampaikan seolah-olah dikunyah walaupun ketika berada dihigh note agak baik. Leez gagal mengawal tekanan menyebabkan dia seolah-olah rushing ketika persembahan.
Status: Gagal menjadi pelajar AF 04

Rich (I’ll Be)
Kelebihan pernah beraksi dipentas besar membuatkan Rich tidak ada halangan. Ternyata pengalaman yang dia ada dipergunakan sepenuhnya. Pengawalan pentas yang baik dan vokal control yang dinamik membuat dia menjadi calon pilihan juri untuk konsert prelude semalam. Rich cuma perlu memperdalamkan penghayatan sesebuah lagu lagi untuk mencapai yang lebih baik.
Status: Berjaya menjadi pelajar AF 04 melalui pilihan juri.

Faizal (Pelangi Petang)
Calon pelajar pilihan ramai, tampak selesa memberi persembanan semalam. Adakalanya tampak dia terikut-ikut gaya persembahan penyanyi asal Allahyarham Sudirman Hj. Arshad. Nada rendah Faizal masih perlu diasah lagi agar lebih jelas kedengaran.
Status: Berjaya menjadi pelajar AF 04 melalui pilihan juri.

Farhan (Route 66)
Dia bukanlah calon pilihan penonton tetapi dengan apa yang dipersembahkan semalam membuktikan yang dia memang layak untuk berada didalam Akademi Fantasia. Dengan keyakinan yang penuh Farhan menyampaikan lagu dendangan asal Natalie Cole dengan cukup bertenaga. Tone suara ala-ala Nigger yang dimiliki cukup bersesuaian dengan lagu yang dipilihnya. Terfikir juga macamana agaknya Farhan jika menyanyikan lagu Asli jika di AF nanti…
Status: Berjaya menjadi pelajar AF 04 melalui pilihan juri.

Haider (Untumu Ibu)
Persembahan yang ditonjolkan antara yang terburuk semalam. Pengalaman lalu gagal mengajar Haider untuk memperbaiki kesilapan. Kawalan suara yang berterabur membuktikan segalanya. Gaya penyampaian dan memek muka yang berlebihan gagal untuk memikat juri dan penonton hinggakan adakalanya menjengkelkan. Harap-harap AF tahun depan Haider tidak pula mencuba membawa irama Hip-Hop pula.
Status: Gagal menjadi pelajar AF 04

Karen (Di Muara Sepi)
Walaupun vokal Karen kurang terserlah, tetapi dia membuktikan yang dia boleh menyanyi sambil menari. Dia merupakan satu-satunya calon bukan bumiputera untuk edisi kali ini. Sudah tentu pihak Astro akan memastikan dia adalah salah seorang pelajar AF kali ini (income generator tu). Apa-apapun persembahan Karen semalam masih boleh dibanggakan.
Status: Berjaya menjadi pelajar AF 04 melalui pilihan juri.

Velvet (Naluri)
Sebut sahaja lagu yang disampaikan oleh penyanyi Nora semua sedia maklum bukan senang untuk menyanyikan lagu dendangan beliau. Velvet telah membuktikan yang dia berjaya mempersembahkan kekuatan vokal yang dia miliki. Walaupun belum mencapai tahap menakjubkan ia sudah cukup untuk Velvet lepasi pilihan Juri.
Status: Berjaya menjadi pelajar AF 04 melalui pilihan juri.

Jeff (Picture of My Life)
Jangkaan awal nakal yang dia tidak terpilih tepat kali ini. Walaupun dia berusaha keras menunjukkan penghayatannya terhadap lagu itu, kelemahan vokalnya nampak ketara. Suaranya agak tenggelam mungkin kerana terlalu sibuk mengejar kamera yang asyik berlegar didepannya. Harapan untuk menarik undian anak-anak gadis dengan ketampanannya tidak kesampaian. Kesalahan memilih lagu merupakan kesilapan terbesarnya malam semalam.
Status: Gagal menjadi pelajar AF 04

Nora (Kali Terakhir Ku Lihat Wajah Mu)
Penghayatan lagu menjadi satu faktor penting buat Nora untuk persembahannya semalam. Kawalan nada tingginya cukup baik walaupun lenggok nyanyian tidak banyak berbeza dengan penyanyi asal Uji Rashid. Tiada lain yang istimewa mengenai persembahan Nora semalam.
Status: Berjaya menjadi pelajar AF 04 melalui pilihan penonton

Haziq (Umpan Jinak Di Air Tenang)
Setaip kali ada kelainan itu yang akan menjadi pilihan. Untuk musim ini Haziq cukup terkenal dengan kelainannya menyanyikan lagu asli. Walhalnya semalam dia terlalu straight forward mengikut gaya nyanyian Ahmad Jais. Kegugupan Haziq jelas terserlah apabila kelihatan tangannya menggigil ketika membuat persembahan. Nasib baik suaranya tidak ikut menggigil. Namun keseluruhan persembahan Haziq kurang menyerlah.
Status: Berjaya menjadi pelajar AF 04 melalui pilihan juri.

Diddy (Mimpi Yang Tak Sudah)
Kurangnya penghayatan dari Diddy membuatkan persembahannya sedikit membosankan. Nakal sendiri sedia maklum yang Diddy memiliki vokal yang cukup bertenaga tetapi melalui lagu semalam ianya tidak mencabar vokal Diddy sepenuhnya.
Status: Berjaya menjadi pelajar AF 04 melalui pilihan juri.

Zila (Rindu)
Sekali lagi kelaian membuktikan bakal menjadi pilihan. Kelunakan suara Zila ketika menyampaikan lagu Kris Dayanti semasa sesi pengenalan kepada media tempohari masih yang tebaik nakal pernah dengar darinya. Semalam kebanyakan vokalnya mendatar. Gelekkan Zila pun cukup sebagai syarat sahaja. Tetapi dia terpilih jua akhirnya.
Status: Berjaya menjadi pelajar AF 04 melalui pilihan juri.

Lotter (Sunday Morning)
Ini antara persembahan yang cukup bertenaga diKonsert Prelude semalam. Kawalan suara Lotter masih perlu diperbaiki lagi. Kedengaran tone suaranya adakalanya agak nipis seperti chipmunk. Namun keyakinan yang ditunjukkan cukup membanggakan dengan tarian menarik yang entah dimana dipelajarinya.
Status: Berjaya menjadi pelajar AF 04 melalui pilihan juri.

Salima (Syurga Dibawah Kaki Ibu)
Seperti yang dijangkakan Salima pasti akan mendapat tempat di Akademi Fantasia. Kalau nak diikutkan persembahannya semalam masih banyak kelemahan. Industri hiburan kita sebenarnya telah banyak memiliki tone suara sedemikian sebelum ini. Salima cuba membuat kelainan dengan membuat ending yang dramatik kononnya. Overall biasa sahaja.
Status: Berjaya menjadi pelajar AF 04 melalui pilihan juri.

Kemunculan bintang-bintang AF 1, AF 2 dan AF3 menyanyikan lagu Menuju Puncak sebelum keputusan diumumkan diganggu oleh masalah teknikal yang nakal fikirkan adanya kejutan tetapi memang betul-betul masalah teknikal sehingga persembahan itu terpaksa diulang semula. Apa-apapun kepada mereka yang telah terpilih tahniah dan tidak terpilih jangan putus asa cuba lagi tahun depan.

posted by admin at 8:25 PM | Permalink |

[ back home ]

Comments for Konsert Prelude Akademi Fantasia 2006
Ads Corner


TagMe!

TagMe!
Download

Laskar Cinta
Hanya Untukmu-Mawi
V/CLIP Jgn. Pisahkan – Mawi dan Marsha(baru)
Mawi - Al- Jannah
Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia
Dewa - Sedang Ingin Bercinta
V/C Marsha - She
V/C Mungkir Bahagia- Shaz (baru)
Farhan AF4-Sayang Disayang (baru)
Velvet AF4-Langit Ke Tujuh (baru)
MP3 KONSERT AF4 - MINGGU 4(baru)
Nakal Listening


Fav. Link Here



Siapa yg links dgn. nakal?

Contact Kami


Counter


Free Counters
Free Counters

referer referrer referers referrers http_referer





Credits
 

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker
 View My Public Stats on MyBlogLog.com