About me
Previous Posts

This chat central link with www.mp3central.blogspot.com
Get your own Chat Box! Go Large!

Konsert Mingguan Akademi Fantasia 4 (Minggu Pertama)

Sunday, June 04, 2006
Ore : 1:56 AM


Akhirnya konsert pertama Akademi Fantasia tiba jua. Sempena minggu memperingati P.Ramlee kesemua lagu tugasan para pelajar bersandarkan kepada lagu-lagu P.Ramlee dan Saloma sahaja. Diawallan konsert kita diajak mengimbau beberapa sedutan dari filem-filem yang pernah dibintangi oleh Allahyarham P. Ramlee dan ini berlarutan sehingga ke akhir konsert. Nakal rasa macam kurang berkesan penyampaian yang cuba dibawa oleh Astro walaupun tujuannya baik. Entah dimana silapnya. Mungkin tema sebegini boleh dibuat seperti persembahan tribute untuk M.Nasir dan Adnan Abu Hassan didalam AF3 bukan dengan memberi lagu tugasan P.Ramlee kepada kesemua pelajar. Untuk review kali ini nakal cuba nak beri ulasan seringkas yang boleh sebab dah ngantuk nak tidur.

Pengkritik Minggu ini:
Adlin Aman Ramli – Pengkritik Tetap
Wan Chik Daud - Pengkritik Kedua
Ahmad Fauzee – Pengkritik Ketiga.

Rich.
Membawa lagu Ai Ai Twist, merupakan pelajar pertama yang membuat persembahan mala mini. Dari segi vokal Rich mampu membawa lagu berkenaan dengan baik cuba gaya persembahan yang ditunjukkan masih lagi terbawa-bawa style rock yang sinonim dengan dirinya. Mungkin jangka masa seminggu untuk menghayati lagu tugas terlalu singkat baginya.

3 Bintang
Zila
Entah mengapa persembahan Zila begitu hambar. Mungkin tayangan V/C Zila merindui abah dan ibunya sedikit sebanyak menggangu konsentrasinya malam tadi walaupun cuba diceriakan Aznil selepas itu. Zila kelihatan tidak mampu mencipta ruang persembahannya. Hanya dengan asyik berpusing-pusing mengelilingi kerusi macam orang sedang main rebut kerusi membuat nakal rasa sedikit bosan dengan persembahannya walaupun mempunyai vokal yang cukup lunak. Kegagalan Zila mengawal tekan merupakan antara faktor kelemahan Zila dan perlu diperbaiki untuk konsert mendatang. Selepas persembahan ada ditunjukan VT Zed Zaidi sebagai kejutan kepada Zila.

2.5 Bintang

Haziq
Aku kadangkala macam meluat pulak tengok si Haziq nie yang tak sudah-sudah dengan patung bear Mr. Bean dia. Kedewasaan aku rasa penting bagi seorang lelaki seperti Haziq. Mungkin aku tidak begitu menghiraukan benda itu jika Haziq seperti Saiful Malaysian Idol. Tak perlulah sibuk dengan patung Mr. Bean tu menyemak jerk. Ok berbalik kepada persembahan Haziq malam tadi. Haziq memang terkenal didalam AF4 kerana keupayaannya menyanyikan lagu asli tetapi perkara ini telah terbawa-bawa ke dalam konsert malam tadi. Dia asyik melenggokkan lirik lagu tu macam lagu asli. Ini membuatkan lagu itu hilang originalitinya. Bukannya tidak boleh mencuba kelainan, tetapi seperti M. Nasir dan pengetua Ramli Sarip pernah pesan agar menghormati lagu kerana setiap lagu itu telah berdiri dengan sendirinya. Tidak perlu terlalu banyak membuat perubahan terhadap sesuatu lagu kerana ia membuat para penonton keliru atau bingung. Kelihatan lagi tangan haziq masih menggigil ketika menyanyi tidak dapat dipastikan samaada ianya akibat nervous ataupun itu memang cara beliau memegang mic. Antara yang menarik berlaku selepas persembahan Haziq ketika Aznil hendak mengangkat patung, patung itu tercabut bahagian kakinya terkelihatan *****nya. Nasib baik patung kalau orang betul macamana yerk.

2.5 Bintang

Nora
Bagi nakal, persembahan Nora malam tadi cukup sekadar sederhana. Tiada apa yang istimewa atau menjelekkan. Cara penyampainya straight forward tidak banyak perubahan yang dilakukan kepada lagu ini. Dan tarian pun sekadar pelengkap sahaja. Vokal yang dipersembahkan oleh Nora sama seperti Konsert Prelude yang sudah tidak banyak bezanya.

3 Bintang

Amirul
Amirul gagal menunjukan perubahan didalam vokalnya. Kedengaran nyanyiannya mendatar dan tidak dinamik. Tetapi kelihatan dia telah cuba memberikan yang terbaik. Dia sepatutnya mengambil peluang untuk memberikan sesuatu yang lebih baik kerana lagu tugasan yang diperolehnya berentak rancak dah catchy. Hubungan persembahan Amirul dengan penari latarnya cukup lemah. Tetapi persembahan kali ini lebih baik jika hendak dibandingkan ketika Konsert Prelude yang lepas.

2.5 Bintang

Salima.
Kemunculan Salima agak membangkitkan sedikit semangan untuk terus menonton konsert yang kelihatannya masih hambar. Dengan penonjolan vokal yang baik dan dinamik walaupun ada sedikit pitchy. Salima berjaya membentuk ruang persembahan yang sedikit berbeza daripada pelajar yang sebelumnya. Kelihatan busana yang dipaki juga turut menarik perhatian. Satu pujian untuk Salima unuk konsert kali ini kerana tumpuannya tidak terjejas walaupun sanggul tudungnya terlerai ketika dia menyanyi. Apa-apa pun persembahan Salima tetap menghiburkan malam tadi.

3 Bintang

Lotter.
What can I say? He is such an entertainer. Walaupun tone suara tidak segah Farhan atau Velvet. Gelaran pak lawak AF4 memang patut diberikan kepada Lotter kerana dia memang memiliki aura seorang pelawak. Diatas kesedaran itu Lotter seboleh-bolehnya mempergunakan kelawakkannya untuk menarik minat pengkritik dan penonton untuk terus menonton persembahannya. Ditambah dengan kehadiran Fasha Sandha ditengah lagu sebagai kejutan, Lotter semakin bijak mempergunakan peluang yang datang bergolek itu. Tidak terbayang pula jika kelak Lotter membawakan lagu sedih macamana yerk.

3.5 Bintang

Farhan

Nakal rasa semuanya memang dah sedar yang Farhan memiliki vokal yang hebat. Dari tone yang sedap sehinggakan ke teknik nyanyian yang dikuasainya cukup baik. Penyampaian lagu Hujan Di Tengahari dari Farhan cukup penghayatan tetapi gerakkan (Tai Chi) yang dilakukan asyik berulang sehingga menjelekan. Farhan perlu lebih kreatif didalam membuat pergerakkan agar dapar dipertontonkan kelainan.

3 Bintang

Diddy
Seperti yang aku duga komitmen yang ditunjukkan Diddy ketika didalam akademi membuahkan hasil. Dia cukup berkeyakinan ketika mngalunkan lagu Aduh Sayang. Vokalnya dari segi tekniknya tidak banyak yang perlu diperbaiki. Persembahn yang ditunjukkan cukup bertenaga dan menarik perhatian walaupun tidak sehebat Lotter. Dari segi tarian Diddy masih perlu mendalaminya lagi kerana kelihatan Diddy lebih senagn menari dalam keadaan membongkok.

3 Bintang

Karen

Dari segi teknikalnya vokal Karen masih boleh diperbaiki lagi. Kerana ada patahperkataan yang Karen nyanyi tidak jelas kedengaran mungkin pelat bahasa ibunda menjadi penyebab. Kolebrasi tarian dan nyanyian Karen berjaya bersatu hinggakan persembahan Karen berada didalam kategori menghiburkan. Pakaian Karen yang seksi juga turut menjadi penyumbang kepada rasa sayang untuk melepas tonton persembahannya.

3 Bintang

Faizal
Anak pantai timur ini ternyata memiliki tone yang begitu sedap. Dia berjaya membuat penonton terpegun dengan kelebihan vokal yang dimiliki. Walaupun tarian yang ditunjukkan agak kelakar dan nakal rasa Faizal ni memang macam kayu sikit kalau menari dan dah boleh dikatakan penyambung Mawi dan Felix dari segi tarian di AF. Apa-apapun persembahan Faizal memang menghiburkan.

3 Bintang

Velvet.
Chubby gurl ini tampak begitu yakin membuat persembahan. Tone suara yang lantang dan jelas cukup membuat nakal terus menonton persembahan Velvet. Kelihatan yang dia ni cukup confident dan tariannya yang agak lincah itu membuat nakal seperti tidak percaya yang menari itu Velvet. Nampak macam tak sepadan orang yang chubby macam Velvet ini mampu bergerak selincah itu. Selepas persembahan Velvet dikejutkan dengan panggilan dari ibunya menggunakan telefon bimbit M-Mobile dan sekali lagi nasihat pemakan Velvet terima.

3 Bintang

Pelajar yang tersingkir

Nora

Dengan adanya penyikiran didalam minggu pertama merupakan kejutan terbesar didalam konsert kali ini. Jika didalam AF sebelum ini tidak ada penyikiran dilakukan didalam konsert minggu pertama, Nora merupakan pelajar pertama yang tersingkir untuk musim kali ini. Kalau nak diikutkan dari segi persembahan nakal rasa Zila atau Haziq yang sepatutnya tersingkir malam tadi. Tapi untuk musim baru ini ada satu benda yang Astro patut mendapat pujian. Dari segi pakaian para pelajar yang lebih baik berbanding tahun-tahun sudah.Adakah dengan melakukan penyingkiran di konsert pertama bakal merubah keadaan AF4 yang ketika ini masih lagi belum menunjukkan tanda-tanda untuk menjadi fenomena seperti tahun sudah? Hanya masa yang akan menentukan.

posted by admin at 1:56 AM | Permalink |

[ back home ]

Comments for Konsert Mingguan Akademi Fantasia 4 (Minggu Pertama)
Ads Corner


TagMe!

TagMe!
Download

Laskar Cinta
Hanya Untukmu-Mawi
V/CLIP Jgn. Pisahkan – Mawi dan Marsha(baru)
Mawi - Al- Jannah
Siti Nurhaliza - Biarlah Rahsia
Dewa - Sedang Ingin Bercinta
V/C Marsha - She
V/C Mungkir Bahagia- Shaz (baru)
Farhan AF4-Sayang Disayang (baru)
Velvet AF4-Langit Ke Tujuh (baru)
MP3 KONSERT AF4 - MINGGU 4(baru)
Nakal Listening


Fav. Link Here



Siapa yg links dgn. nakal?

Contact Kami


Counter


Free Counters
Free Counters

referer referrer referers referrers http_referer





Credits
 

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker
 View My Public Stats on MyBlogLog.com